BETTE kookt

He, ik ben Bette! 

WELKOM BIJ BETTERFOODHABITS
Mijn naam is Bette. Als diëtiste is het mijn passie geworden om mensen handvaten te geven die je helpen je goed in je vel te voelen. 

Ik heb het voor mezelf ook altijd HYPER belangrijk gevonden om er alles aan te doen om me zo goed mogelijk te voelen. Dat is dan ook de reden dat ik er energie van krijg andere mensen te helpen in deze zoektocht.

 

Al heel snel wist ik dat ik diëtiste wou worden. Mensen helpen met een gezonde levensstijl aan te leren is dan ook mijn passie geworden.

Buiten het werken, sport ik heel graag en ben ik altijd op zoek naar nieuwe producten, voedingsweetjes of lekkere receptjes.

 

Waar ik me daarnaast ook nog graag mee bezighoud, is mijn instagramprofiel @betterfoodhabits dat ik in april 2020 opstartte.


Eten heeft een heel belangrijke impact op hoe we ons voelen. Maar ook het effect van hoe we met eten omgaan mag niet onderschat worden. Daarom besliste ik om me meer te verdiepen in intuïtief eten.

Klik hier dan ook om al mijn
opleidingen te bekijken

 
 

Hoe het bij mij allemaal begon

Al van kleins af aan is 'gezond zijn' een belangrijk aspect geweest. Ik groeide op in een erg sportief gezin, dus bijleren over gezonde voeding kwam daar al gauw aan te pas. Thuis hadden wij precies alleen maar voedingsboeken liggen. Noem een dieet en we hadden er een boek over liggen. Ik heb dus ook lang niets anders gekend dan diëten. Wanneer ik opgroeide waren mijn ouders namelijk altijd wel een of ander dieet aan het volgen. En uiteraard als kind, volgde je toen gewoon mee. Maar ik kan je zeggen, leuk vond ik het nooit.

Algauw merkte ik een bepaald verloop bij diëters. De cirkel start altijd met een trigger. Dat kon een opmerking zijn van iemand, of gewoon je eigen spiegelbeeld, de weegschaal...Die trigger kon ofwel een twijfeling veroorzaken of effectief de stap richting diëten.

Alleszins ging ze opnieuw en opnieuw op zoek naar hét dieet dat wel vol te houden was. (Mijn mama had al alle diëten geprobeerd, maar niets was langdurig vol te houden.) Dan trof ze alle voorbereidingen en startte ze met volle moed en adrenaline aan het dieet. Na een tijdje worden de strenge regels van het dieet een beetje gelost tot ze volledig weg zijn. Iets wat alle diëten met elkaar te maken hebben is dat ze zelfdestructief zijn. Zo zijn ze ook gemaakt. Redenen waarom diëten niet vol te houden zijn: 
- te duur
- te veel organisatie
- te veel 'nee' zeggen
- te eentonig
- niet super lekker

Mijn interesse in voeding is dan ook niet verder te zoeken, ik ben er gewoon echt mee opgegroeid. 
Laat ons zeggen dat ik dus zeker wel mijn portie dieetcultuur heb meegekregen. 


Initieel zal ik de richting voedingsleer en dieetkunde gekozen hebben om misschien toch op zoek te gaan naar een dieet dat misschien wel lang vol te houden is. Ook in de opleiding zelf, is er genoeg 'bewijs' dat je voor diëten gewoon maar karakter moet hebben. Het was iets dat niet leuk was, maar dat gewoon moest gebeuren als je overgewicht had... 
Dat is ook hoe ik mijn eerste jaren als diëtiste gestart ben in mijn praktijk. Nu vind je geen dieetschema's meer, geen berekeningen van BMI's en geen weegschaal. 

De klassieke aanpak heeft wel van in het begin gewrongen bij mij. Ik voelde me heel raar dat ik met het vingertje moest zwaaien als er geen gewicht af was op de weegschaal. Het voelde voor mij dan ook echt als een verlossing om de weegschaal te kunnen opgeven in mijn praktijk.

Tijdens corona ben ik dan op intuïtief eten gevallen en zo heb ik me grondig verdiept en laten onderwijzen in intuïtief eten. De resultaten die we hiermee op lange termijn boeken zijn ongezien voor eetadvies. Bloedwaarden verbeteren, zelfbeeld verbeterd, conditie verbeterd, metabolisme werkt normaal, relaties versterken. Over het algemeen wordt op een heel diep niveau aan gezondheid gewerkt, door gewoon bewuster te leren omgaan met voeding en je lichaam.

IK BEN BLIJ DAT IK DAN TOCH EEN MANIER GEVONDEN HEB OM MENSEN TE LEREN GEZONDE GEWOONTES AAN TE NEMEN EN DEZE OP LANGE TERMIJN TE ONDERHOUDEN.
 
In 2019
- studeerde ik aan de Hogeschool Gent af als diëtiste.
- Optimaliseer je sportprestaties als                      duursporter - Stephanie Scheirlinck


In 2020 
- bodi-posi diëtiste. In deze training leerde ik hoe ik intuïtief eten kon coachen. Na met onderscheiding te zijn geslaagd, kreeg ik mijn certificaat.
- Sportdiëtetiek HAN, Nederland.

In 2021
- Eetexpert: basisopleiding eetstoornissen
- Opleiding Pedagogie: train the trainer

In 2022 
- FODMAP aan de MONASH university. 
Schermafbeelding 2022-08-01 om 16.51.05.png
Schermafbeelding 2022-08-01 om 16.35.46.png
Schermafbeelding 2022-08-01 om 16.39.56.png

Mijn opleidingen